02 June 2015

Fotograf nádherných miest - rozhovor s fotografom Martinom Kápostášom



Dávno som si často lámal hlavu nad tým, ako sa dá rozlíšiť na fotke západ slnka od východu. V neznámom kraji je to takmer nemožné. Našťastie na týchto známych, prekrásných miestach ako Ostrihom, Hideglelőskereszt, Visegrád, Dömös a Pilis, alebo v kopcoch v Chľabe (Burda), toto nie je ťažkou úlohou. Kto pozná dunajskú zákrutu, takto ju ešte určite nevidel, ako táto krajina ožije na fotkách štúrovského fotografa Martina Kápostáša. Požiadali sme o rozhovor a dostali sme ho, aby sme mohli predstaviť rieku z pohľadu fotografa. Napokon vyjde najavo aj to, či je na fotkách východ alebo západ slnka :)
   



Donauinseln: Z fotiek na Tvojej stránke by si človek myslel, že žiješ v okolí Štúrova. Alebo existuje iný dôvod, že často chodíš fotiť do tohto okolia?

Martin Kápostáš: Nexistuje :) Žijem tu od svojho detstva.


D.: Koľko rokov fotíš? Ako sa to začalo?

M. K.: Svoj prvý fotoaparát som si kúpil v roku 1997. Išli preň môj otec a brat. Ja som ležal doma v 40 stupňových horúčkach. Klasická Praktica - bez batérie.


D.: Z tvojich záberov je zrejmé, že dôkladneš poznáš každý kút dunajskej zákruty. Ako vyberáš námety pre svoje fotky?

M. K.: Veľa sa bicyklujem s kamošmi po okolí a natrafím na mnoho pekných miest. Takto si vyhliadnem miesto, kde sa potom vrátim pofotiť.


D.: Ktoré sú tvoje obľúbené miesta pozdĺž Dunaja?

M. K.: Je ich veľmi veľa od Štúrova po Visegrád. Kováčovo /Burda/, Zebegény, Dömös … mohol by som vymenovávať ... :)


D.: Čo znamená pre teba Dunaj?

M. K.: Dunaj? Sme veľkí kamoši :) 3x som ho preplával, raz tam-späť a druhýkrát iba tam … naspäť ma už brala pohraničná stráž … mal som asi 15 rokov.


D.: Aká je podľa teba dokonalá fotka?

M. K.: Taká, ktorá ma aj po viacerých rokoch chytí za srdce.


D.: Zvykol si sa zúčastniť foto-súťaží? Aké úspechy si doposiaľ dosiahol svojimi fotkami?

M. K.: Áno, zvykol som. V maďarskom NG som už mal pár záberov. Jedna moja fotka sa stala astro-fotkou mesiaca. V americkom časopise Popular Photography som vyhral prvé miesto s jedným portrétom...


D.: Aký máš cieľ s fotografovaním?

M. K.: Nemám konkrétny cieľ. Hlavne ísť a fotiť a keď sa nazbiera na výstavu, tak vystaviť fotky :)


D.: Fotenie je pre teba práca alebo hobby?

M. K.: Pracujem ako grafik v Štúrove. Foteniu venujem veľa času, som ponorený v mapách - hľadajúc nové miesta, sledujem polohu slnka na určitých miestach aby som sa tam mohol vrátiť v čo najvhodnejších svetelných podmienkach … Neviem či foteniu nevenujem viac energie ako zamestnaniu :) Na pracovnom mieste sú voči mne veľmi tolerantní - veľká vďaka za to :), už sa stalo že som prišiel neskôr do roboty, lebo bola hmla nad Dunajom, alebo bola práve inverzia a šiel som fotiť Baziliku z Vaskapu...


D.: Mal si takú fotku, kvôli ktorej si sa nadrel (musel si skoro vstávať, odšľapať si kilometre, atď.) ?

M. K.: Moja posledná fotka zo Spartakusovho chodníka, podľa mapy je to minimálne jedna hodina od auta. Pravdaže, najlepšie svetlo je ráno alebo večer … Keďže rád spím, ostal západ slnka. Po zotmení les začne žiť, všade sa niečo pohne, mihne a ešte ostáva jedna hodina k autu v tmavom lese … dali sme to za 45 minút :)


D.: Koľkí poznajú tvoju činnosť? Koľko návštevníkov má priemerne tvoja stránka?

M. K.: Väčšinu fotiek dávam na FB. Tam vidím aj reakcie. A v pozadí dopíňam aj na svoju webovú stránku.


Preklad: Martin Kápostáš, webové stránky: http://www.kapostas.com/

No comments:

Post a Comment